Kesakitan ketika bersalin merupakan nikmat Allah kepada kaum wanita. Ini adalah kerana kesakitan yang dirasainya itu merupakan ujian keimanan seseorang yang bakal bergelar ibu. Melalui rasa sakit yang dialami oleh ibu akan menambahkan lagi rasa kasih sayang terhadap anak yang dilahirkannya. Di situlah kunci kepada kesanggupan pengorbanan yang telah dilakukan dan akan dilakukan oleh si ibu berbanding dengan si bapa.

Di dalam sebuah hadis ada disebutkan jika kita sabar menempuh kesakitan, disamping memanjatkan kesyukuran dan memuji kebesaran Allah s.w.t., nescaya segala dosa kita yang lalu akan diampunkan-Nya. Bahkan bagi wanita yang tergadai nyawanya ketika berjuang melahirkan anak, akan diangkat darjatnya kepada SYAHID! Begitulah betapa tinggi dan besarnya rahmat Allah s.w.t. terhadap kaum wanita yang menghadapi penderitaan dan kesakitan ketika berjuang untuk bersalin.

Oleh itu, ibu yang hamil hendaklah banyak membaca ayat-ayat Al-Quran ketika telah ada rasa sakit untuk bersalin. Antara ayat-ayat yang perlu diamalkan ialah;

1. Surah Al-Anbiya' ayat 87

2. Surah Kursi Al-Baqarah ayat 255




3. Surah Al-A'raf ayat 54


4. Surah Al-Ikhlas



4. Surah Al-Falaq



5. Surah An-Nas


Mudah-mudahan berkat amalan ini, ALlah s.w.t. memberikan kepada kita kekuatan dalam mengharungi dugaan sewaktu bersalin, dan mudah-mudahan Allah menjauhi kita daripada sakit yang tidak tertanggung oleh badan kita dan keselamatan sesudah melahirkan cahaya mata kita.

Wallahu a'lam.


Siti Aminah Yaman
sitiaminahyaman@yahoo.com

Posted by sitiaminahyaman on Thursday, March 4, 2010

1 Responses to Mengatasi Sakit Bersalin

  1. Anonymous Says:
  2. Alhamdulillah..di atas perkongsian ini..saya telah selamat bersalin 2 bulan yang lepas. dan atas izin Allah dipermudahkan dan hasil dari doa dan amalan yang ummi konsikan ini

     

Post a Comment

...Selamat Datang! Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum...

Salam

Rasulullah (Hijjaz)

Muallim (Sami Yusuf)

Jam

Ziarah

My Family

My Family

Followers